Per 1 juli is Automobielbedrijf P. van de Ven in Hapert gevestigd. Om de verhuizing aan oude, bestaande en nieuwe klanten te laten weten, werd een stevige pr-campagne ingezet. Market-it mocht die campagne vormgeven en tot grote tevredenheid van Eric Jansen voelt de pr van zijn bedrijf nu als een geheel. Hij kijkt graag even terug op de samenwerking.

Passende campagne

Voor de pr was het garagebedrijf voorheen afhankelijk van wat de autofabrikanten aanleverden. “En dat was eerlijk gezegd niet heel spectaculair”, blikt Eric terug. “Het paste in ieder geval niet bij de sfeer die ik neer wil zetten met mijn bedrijf: de Brabantse gemoedelijkheid en het persoonlijk contact. Voor mij kwam de pr een beetje oubollig over, niet gericht op de doelgroep, maar heel algemeen. Misschien begrijpelijk omdat ze een zo breed mogelijk bereik willen hebben maar ik zag niet dat mijn klanten erdoor gegrepen zouden worden. De verhuizing van Vessem naar Hapert leek mij een goede gelegenheid om eens goed na te denken over een gerichte campagne en onszelf goed in de picture te zetten.”

Tijd voor een plan

De pr van het automobielbedrijf hing als los zand aan elkaar, vindt Eric. “We deden eigenlijk maar wat”, zegt hij. “Een advertentie hier, een actie daar, af en toe een berichtje op Facebook; er zat geen lijn en geen regelmaat in en dat is wel belangrijk. Althans, daar kwam ik achter toen ik met Ilse en Inge aan tafel zat. Ik kende Ilse al vanuit mijn netwerk en ik besloot met haar in gesprek te gaan. Het was namelijk tijd voor een plan en dat hebben zij helemaal opgepakt. Het bleek dus ook een echt plan te zijn. Met een tijdlijn, een doelgroep bepaling, het bereik, marketingactiviteiten en een doel. Dat laatste was het makkelijkst: mensen laten weten dat we gingen verhuizen. Voor de ideeën en de uitvoering was ik heel blij met hun hulp want ik had het alleen echt niet kunnen verzinnen.”

In goed overleg

Eric is heel tevreden over de samenwerking. “De communicatie was goed. Er kwamen leuke ideeën voorbij, die we niet allemaal uitgevoerd hebben vanwege de praktische onhaalbaarheid. Dat hoeft ook niet hè, je bepaalt uiteindelijk samen wat er wel en niet gebeurt. We hebben een verhuisbericht gemaakt in de vorm van een kaart, die in Vessem en Hapert huis-aan-huis is verspreid; onze klanten kregen een persoonlijk verhuisbericht en er is een artikel verschenen in een lokale krant. Er werd een professionele fotoshoot opgezet want er moesten natuurlijk beelden komen om te gebruiken tijdens de campagne. Voor diverse regionale bladen en voor opvallende plekken in de regio zijn advertenties opgemaakt, die heb je vast wel gezien.”

Social media

En natuurlijk werd social media ingezet. Eric: “Samen hebben we bepaald hoeveel posts er moesten komen op Facebook, Instagram en LinkedIn. Ons bedrijf moest een gezicht krijgen en dat is mede door social media goed gelukt. We deden voorheen wel ‘iets’ op Facebook maar dat bleef een beetje beperkt tot een fotootje van een aflevering: een blije klant met zijn/haar nieuwe auto. Van Market-it leerden we dat er véél meer te vertellen is over ons bedrijf; je kunt de medewerkers voorstellen, een kijkje achter de schermen geven, klanten laten vertellen over hun ervaring. Kortom het is én, én, én.”

Zichtbaar dankzij Market-it

Inmiddels zijn er al heel wat oude en nieuwe klanten geweest die een bezoekje hebben gebracht aan de nieuwe locatie. “Mooi om te zien dat we de nieuwsgierigheid geprikkeld hebben”, vindt Eric. “We hebben veel positieve reacties op alle reclame-uitingen gehad. Iedereen is welkom om een keer binnen te lopen, de koffie staat altijd klaar. De piek van de campagne ligt achter ons, maar we blijven zichtbaar. Er is namelijk altijd iets te vertellen, dat hebben we van Market-it geleerd.”