De kracht van een klantcase

Op zoek naar manieren om je reputatie te versterken? Denk eens aan het publiceren van een ‘klantcase’. Niets meer dan een review van een klant die vertelt over jullie samenwerking, over wat jouw hulp hem/haar heeft opgeleverd. Verteld vanuit de gebruiker van jouw product of dienst en daarmee geloofwaardig.

Klantcase als PR-middel

Je hebt een dienst of een product en je wilt dat anderen daarvan horen, je wilt ze overtuigen van jouw kennis, kunde en meerwaarde. Maar hoe doe je dat? Je kunt op de markt gaan staan om héél hard te roepen hoe goed je bent maar er is een andere – veel effectievere – manier: de klantcase. Een sterk pr-middel dat vertrouwen oproept en nog verifieerbaar is ook. Jouw klant heeft er namelijk ook belang bij dat hij/zij eerlijk is in de feedback.

Ambassadeurs

Het inzetten van klantcases wordt ook gezien als het creëren van ambassadeurs: anderen maken reclame voor jou. Dat doen ze natuurlijk alleen als ze tevreden zijn dus dat is jouw eerste zorg. Je verzorgt je dienst of levert je product en als de reactie op de samenwerking positief is, kun je je klant vragen om een positieve review. Die kun je door de klant laten schrijven, je kunt het zelf doen of je kunt een professionele tekstschrijver in de arm nemen.

Diepgang

Aan een review (klantcase) gaat een interview vooraf waarin teruggekeken wordt op de samenwerking. Hoe hebben jullie elkaar gevonden, wat was de vraag, hoe kwamen jullie tot een oplossing/product/dienst en wat is het voordeel daarvan? Hoe is het bedrijf van je klant gegroeid, sterker geworden of heeft het zich onderscheiden in de markt? Waren er alternatieven en zo ja, waarom kwam hij/zij dan bij jou? Geef je klant vooral ook ruimte om iets over de eigen onderneming te vertellen; reclame werkt ‘both ways’. Elkaar versterken is wat jullie aan het doen zijn, sinds de start van de samenwerking. Geen reden om dat niet door te zetten in de afronding.

Tekst die aanspreekt

Schrijf de tekst met gebruikmaking van lekker veel quotes, hou het luchtig waar het kan, maar ga in op details als het nodig is. Zorg er in ieder geval voor dat de tekst ‘echt’ is, dat de lezer het gelooft. Voorkom superlatieven die ongeloofwaardig overkomen. Toekomstige klanten zijn gebaat bij eerlijkheid.

Foto als aanvulling

Plaats je klantcase – in zijn geheel of een samenvatting – op je socials, je website en in je nieuwsbrief. Zorg dat je gezien wordt. Vraag je klant de post ook te delen via zijn kanalen, ook dat versterkt het effect. Plaats er een aansprekende foto bij van je klant of misschien wel van jullie samen. Kies bij voorkeur niet voor een ‘saaie’ portretfoto maar kies een leuke achtergrond of laat zien over welk product of welke dienst het gaat. Laat foto en tekst elkaar versterken. Maak je zichtbaar!

Hulp nodig bij je klantcase?

Zelf proberen of een klantcase werkt? Laat ons je helpen met het maken van een klantverhaal. Nadat we met jou hebben gesproken over de samenwerking, nemen we contact op met jouw klant voor een interview. Op basis hiervan schrijven we een leuk en boeiend verhaal. Neem contact op om te onderzoeken wat wij voor jou kunnen betekenen en met een beetje geluk gaat onze volgende klantcase over jou!