Een tijd geleden kregen we een telefoontje van Wendy Smets. Zij heeft een winkel in woonaccessoires in het buitengebied van Lage Mierde. Ze stond op het punt om haar winkel te verhuizen naar het centrum van Reusel en kon op het gebied van marketing wel wat hulp gebruiken. Over het proces dat volgde vertelt Wendy graag zelf.

Ontstaan uit hobby

“Al vier jaar heb ik Honk 4 in Lage Mierde, een winkel waar ik mijn hele ziel en zaligheid in heb gestoken. De winkel is ontstaan uit hobby. We hebben eerst thuis altijd een melkveebedrijf gehad en toen dat stopte en de kinderen groot genoeg waren dat ze niet meer 24/7 aandacht nodig hadden, heb ik van de oude tankstal een winkel gemaakt. Omdat we in het buitengebied zitten, is er nooit heel veel spontane aanloop. De klanten die komen, komen bewust en gericht. Ik heb nu de kans om de winkel door te zetten in het centrum van Reusel en dat wil ik graag ineens goed doen. En dat kan ik niet alleen. Mijn boekhouder wees me op Market-it, ik heb gebeld, ben gaan kletsen en we zijn aan de slag gegaan. Nou, eigenlijk zijn zij voor mij aan de slag gegaan.

Brandbook als basis

Ik heb zelf nooit veel aan marketing gedaan behalve af en toe een berichtje op mijn social media. Bij een nieuwe start hoort een plan en dat heeft Market-it voor mij bedacht. Het begon met een nieuw logo, met een modernere uitstraling. Ik moest er even aan wennen, maar nu zie ik het ook: een nieuw logo staat voor een nieuw begin. Het brandbook dat ze voor me gemaakt hebben, kan dienen als basis voor mijn website, die door mijn zwager gemaakt is en bijgehouden wordt. In het boek staan alle kleuren en lettertypes waar we voor gekozen hebben. Van Market-it heb ik geleerd dat het goed is om één beeld uit te dragen.

Stappenplan

Rond de opening was het zaak dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte waren van de nieuwe zaak in het centrum van Reusel. Inge van Market-it heeft een aantal voorstellen gedaan van openingsacties en daar hebben we een keuze in gemaakt. De bijbehorende advertentie in de lokale krant PC55 was daar een onderdeel van. Het was heel fijn dat ze het voor mij als stappenplan hebben aangeboden. Door alle drukke werkzaamheden liep mijn hoofd een beetje over. Nu kon ik alles één voor één wegstrepen en wist ik zeker dat ik niets zou vergeten. Dat heeft me heel erg geholpen om de rust te bewaren en de focus op de juiste dingen te leggen.

De rust bewaren in hectische tijden

Er komt zoveel kijken bij een verhuizing en heropening, dat had ik van tevoren niet echt zo ingeschat. Fijn om een partner te hebben die de rust bewaard, goed overzicht houdt én veel creatieve ideeën heeft. Hun ervaring kwam goed van pas om mijn winkel de opening te geven waar ik van droomde. Het zit ‘m vaak in de kleine dingen waar je zelf écht niet aan denkt. Een ansichtkaartje dat je naar een vriendin kunt sturen, waardoor die 10% korting krijgt, een visitekaartje dat je aan klanten en leveranciers geeft, een spetterende openingsactie en campagnes op social media.

Na de opening ga ik het helemaal zelf doen. Ik heb veel geleerd van dit traject en ik weet zeker dat ik het me allemaal niet was gelukt zonder de hulp van Market-it.”