Je online reputatie is belangrijk. Door de snelheid van de online wereld kan elke vergissing of verkeerd besluit een groot effect hebben. Wanneer je een grote fout maakt kan dit zomaar eens fataal zijn voor je reputatie. Daarom dien je altijd te blijven werken aan een manier waarop je jezelf online presenteert.

Hieronder hebben we hiervoor een aantal tips verzameld:

Zorg voor een duidelijke en professionele website

Zorg dat je website een duidelijke en professionele uitstraling heeft. Het doel is om vertrouwen op te wekken bij bezoekers. Een duidelijk design en gestructureerde content zorgt ervoor dat zij makkelijk kunnen zien hoe waardevol een website is voor hen. Denk daarnaast bewust na over de content die je graag over wilt brengen.

 

Maak regelmatig expertises kenbaar en publiceer online

Zorg ervoor dat je online goed aanwezig bent en dat er regelmatig expertises kenbaar gemaakt worden over relevante onderwerpen in het vakgebied. Dit kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door antwoord te geven op iemands vragen, interessante content te schrijven of delen, te discussiëren met andere experts enzovoort. Op deze manier zullen mensen je als opinieleider beschouwen in een specifiek vakgebied, maar ook je content gaan delen in hun eigen (online) kanalen waardoor er een vertrouwensband zal ontstaan.

 

Zorg ervoor dat al je werknemers op één lijn zitten

Je werknemers zijn het presenteerblaadje van je bedrijf. Om die reden is het erg belangrijk dat ze trots zijn op hun bedrijf en dat ze weten wat van hen verwacht wordt, zowel online als offline. Zorg ervoor dat ieder van je werknemers weet wat wel of niet gewenst is. Zij zijn namelijk altijd gekoppeld aan het bedrijf en dus ook aan de bedrijfsreputatie.

 

Blijf alert op negatieve online reacties

Zelfs het kleinste berichtje negeren kan zorgen voor enorme gevolgen aangaande de reputatie. Zorg ervoor dat je altijd je ogen open houdt voor slechte reviews, klachten over het bedrijf of producten, opmerkingen over acties enzovoort. Bedenk vervolgens wat je ermee gaat doen. Ga je het bericht negeren of juist reageren? Zo ja, hoe dan? Ga serieus aan de slag met een correct antwoord & houd hierbij de gedachte van de klant altijd in het achterhoofd.

 

Waar zijn deze opmerkingen en klachten dan te vinden?

  • Review sites
  • Social media
  • Forums en blogs
  • Google

De sleutel tot succes voor een sterke online reputatie is: constateer (op tijd) en reageer (op de juiste manier)!