Zoals je natuurlijk wel vaker hoort zeggen beelden meer dan duizend woorden. Voor het ontwerpen van logo’s en huisstijlen wordt er dan ook veelvuldig gebruik gemaakt van symbolen en icoontjes. Een symbool is een teken waarmee een betekenis wordt uitgedrukt, het is een betekenisdrager. Symbolen zijn tekens, beelden of uitdrukkingen die een dubbele gerichtheid bevatten aangaande je bedrijf of merk.

Beeldmerk
Is er van de (bedrijfs-)naam een symbool gemaakt? Dan spreken we van een beeldmerk. Het beeldmerk, oftewel het logo, geeft herkenbaarheid aan een merk of bedrijf. Het is een grafische uiting die onder andere kan bestaan uit een woordmerk, een kleine afbeelding, embleem, mascotte, of uit een combinatie van een aantal van deze onderdelen.

Betekenis vorm
Maar ook de vorm van een logo roept onbewust reacties op. Het kan hierbij interessant zijn om rekening te houden met de vorm van het logo ten opzichte van de bedrijfsuitstraling. Wanneer je bijvoorbeeld de indruk wilt wekken dat je bedrijf graag langdurige relaties aangaat met klanten, kies dan voor een ronde vorm. Rond wordt namelijk geassocieerd met warme relaties. Je kunt het beste voor vierkante, rechthoekige of driehoeksvormen kiezen wanneer je wilt staan voor professionaliteit en efficiëntie. De hoekige vormen staan voor betrouwbaarheid en daadkracht.

Maar waarom is het hebben van een goed logo ontwerp nu zo belangrijk?

1. Herkenbaarheid
Met een logo vergroot je je herkenbaarheid. Doordat men keer op keer hetzelfde (woord)beeld zien, blijft dit dankzij het visuele aspect beter hangen in het geheugen. Je bedrijf wordt hierdoor dus beter onthouden.

2. Identiteit
Een logo geeft weer wie je bent, waar je voorstaat en wat je doet. Een logo werkt dus zeer bepalend op het gebied van visuele identiteit. Wie wil je zijn en wat wil je uitstralen als bedrijf?

3. Zichtbaarheid
Naast herkenbaarheid zorgt een logo ook voor zichtbaarheid. Je gebruikt je logo in overige huisstijluitingen, reclame-uitingen, op social media en je website.

4. Doelgroep aanspreken
Straalt jouw logo exact uit wie jij wilt zijn als bedrijf? Met een goed logo trek je namelijk de juiste doelgroep aan die je wilt bereiken. Men voelt zich dan namelijk aangesproken door het logo.

Naast een logo wordt er binnen de huisstijl ook regelmatig gebruik gemaakt van icoontjes. Denk hierbij aan iconen die geplaatst worden op de website ter verduidelijking. Wij van Market-it hebben hiervoor ook gekozen binnen de eigen huisstijl & website. Door het toevoegen van deze icoontjes (bijvoorbeeld een icoon per dienst) ontstaat er niet alleen een prettig geheel voor het oog, ook zorgt het voor creatie van structuur en navigatie op een website.

Op zoek naar zo’n krachtig logo met symbool of icoontjes voor op je website? Neem dan contact op voor vrijblijvend advies.