Door te adverteren op Facebook kun je een groot publiek bereiken. Maar hoe werkt het nu precies? Er zijn namelijk diverse instellingen aan te passen die van invloed zijn op het bereik van je advertentie. En je wilt je advertentie of campagne natuurlijk wel succesvol laten zijn!

Allereerst is het van belang een advertentiedoelstelling te kiezen. Denk hierbij aan het creëren van meer betrokkenheid, pagina vind ik leuks generen, websiteconversies verhogen of klikken naar een website.

Vervolgens is het natuurlijk noodzakelijk dat je in het bezit bent van een eyecatcher als afbeelding. Denk daarom vooraf altijd goed na over wat je precies wil communiceren naar je doelgroep. Een advertentie op Facebook bestaat altijd uit een afbeelding en tekst. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat het succes van een advertentie ongeveer 70% afhangt van de gekozen afbeelding. Kies daarom een beeld dat relevant is voor je product of dienst, gebruik opvallende beelden, benoem highlights (bijv. aanbiedingen of kortingen) en gebruik een call-to-action (maak je button aanklikbaar middels het invoegen van een link).

Ook ben je in de gelegenheid om je advertentie op diverse plekken te plaatsen. Facebook-advertenties kunnen namelijk op drie plaatsen verschijnen. Allereerst de desktop news feed, deze wordt weergegeven in het nieuwsoverzicht. De mobile news feed, deze wordt zichtbaar in het nieuwsoverzicht op een mobiel apparaat. En als derde de right colum ad, deze verschijnt in de rechterkolom.

Dan nog het budget. De manier waarop je advertentie wordt weergegeven wordt bepaalt door de kosten die je hiervoor inzet. Zodra je aangeeft wat je budget is (en je alle overige specificaties omtrent de doelgroep en het bereik hebt ingevuld), laat Facebook een schatting zien aangaande de te bereiken doelgroep. Er wordt hier op basis van je dagelijkse budget een bereik indicatie gegeven. Een dagelijks budget is het maximale bedrag dat je per dag aan een advertentie set wilt besteden. Als het budget vervolgens wordt bereikt, dan worden advertenties (op die dag) niet meer vertoond. Maar er is ook nog een andere optie mogelijk, een looptijdbudget. Gedurende de looptijd van je advertentie bepaal je een budget over de gehele periode. De kosten worden dan over de looptijd verspreid.

Wil jij ook aan de slag met social advertising? Maar weet je nog niet zo goed hoe je dit kunt uitzetten? Benader ons dan voor de laatste tips & tricks.