Marketing zet je in om je doelgroep te bereiken, om hen te overtuigen je product of dienst te kopen en je naamsbekendheid te vergroten. Kortom: om jezelf of je bedrijf meer zichtbaar te maken. Marketing is gevoelig voor trends en wij vertellen je graag waar de focus in 2024 op ligt. Doe er gerust je voordeel mee of laat ons dat voor je doen.

Video’s

Uit voorgaande jaren weten we inmiddels dat video’s goed scoren op social media. TikTok is niet meer weg te denken en wordt bijna vaker ingezet als zoekmachine dan de zoekmachine zelf. Reden genoeg om er meer gebruik van te maken, vooral als je je op een jonge doelgroep richt. Hou er rekening mee dat filmpjes vaak op ‘mute’ worden gekeken. Voeg dus tekst toe zodat de doelgroep weet waar het over gaat.

AI

Dachten we vorig jaar nog dat AI een bedreiging zou zijn voor sommige beroepsgroepen – tekstschrijvers bijvoorbeeld -, inmiddels weten we dat AI een heel handige tool kan zijn. Het kan ter inspiratie of correctie ingezet worden en ja, AI kan content schrijven maar heeft altijd nog de menselijke controle nodig. Voorzichtig worden de eerste stappen gezet op het grafisch vlak. De vraag is of deze trend snel doorzet of dat AI iets langzamer dan verwacht de marketingwereld bestormd.

Zoeken en gevonden worden

SEO werd en wordt vooral gebruikt voor de vindbaarheid van websites. De trend is nu dat het veel vaker op social wordt ingezet. Op TikTok wordt naar content gezocht op basis van een zoekwoord. Google Maps is verleden tijd als je een restaurantje zoekt in een plaats waar je nooit eerder was. Nu zoek je op TikTok naar ‘the place to be’ en vliegen de recensies je om de oren. Ons advies: schakel een specialist in als je gevonden wilt worden op social media.

Analyseren en afstemmen

Marketing is het plaatsen van content op de juiste plekken op het juiste moment. Het is met de juiste tools en technologie goed te analyseren of je op de goede weg bent. Cijfers, cijfers, cijfers dus. Als je weet wat werkt, kun je jezelf versterken en verbeteren en je advertentiecampagnes daar nog beter op afstemmen.

Een goed gevoel

In 2024 zal ‘cultuur’ nog belangrijker worden. Mensen willen zich kunnen identificeren met een merk en kopen liever bij een bedrijf dat uitstraalt waar zij voor staan. Duurzaamheid of fair trade zijn voorbeelden hiervan. Er is een verschuiving gaande van overconsumptie naar bewustwording van Profit, Planet & People. Waarom zou je niet op die trein springen en jouw doelgroep een goed gevoel geven?

Interactief

Alleen een boodschap overbrengen is niet meer van deze tijd: je wilt connectie maken met je doelgroep. De hele dag wordt geswipet, geklikt, gescrold en gestemd. Maak daar gebruik van om contact te maken met je doelgroep. Nodig hen uit voor een quiz, een poll of een review; hiermee vergroot je het gevoel van controle en neemt de betrokkenheid toe.

Privacy

Last but not least: privacy. Waar potentiële klanten in het begin van het social mediatijdperk overal hun persoonsgegevens achterlieten, zijn ze nu voorzichtiger geworden. Wanneer informatie over een product of dienst pas wordt vrijgegeven nadat naam en telefoonnummer zijn ingevuld, haken klanten af. Anonimiteit is belangrijk in 2024. Zorg dat de basisinformatie die je wilt delen, beschikbaar is voor iedereen.

We hopen dat we je een goed overzicht hebben gegeven van de trends op marketinggebied die we in 2024 verwachten. Wil je er meer van weten en ben je benieuwd wat wij voor je kunnen doen? Neem gerust contact op; dan geven wij jou een goed gevoel, vragen we niet meteen naar je persoonsgegevens en staan we je persoonlijk te woord.